Voel je gelukkig door dankbaar te zijn

 

Dankbaarheid traint je om het goede in je leven te zien.

Zeg jij wel eens dankjewel voor de fijne baan, je gezin, je snelle wifi, je huis, tegen je partner als hij of zij boodschappen heeft gedaan of wanneer je lekker hebt gekookt?

Je weet vast wel dat het goed is om dankbaar te zijn, maar in de snelheid van alledag schiet het er vaak bij in.

Ondanks dat ik al in 2016 uit de Verenigde Staten ben verhuisd, vier ik nog ieder jaar Thanksgiving met familie en vrienden op de 4e donderdag van november. Alhoewel de achtergrond ligt in het vieren van de oogst van het afgelopen jaar, is het een prachtige dag om te vieren waar je dankbaar voor bent en eens bewust ‘dank je wel’ te zeggen.

Dankbaarheid traint je om het goede in je leven te zien.

En wordt ook wel het paradepaardje van de positieve psychologie genoemd. Meerdere onderzoeken hebben uitgewezen dat dankbaar zijn een van de strategieën is om je gelukkig te voelen. Dankbaarheid heeft positieve effecten op je gezondheid en je relaties. Zoals de schrijver en monnik David Steindl-Rast ooit zei: ‘Je bent niet dankbaar omdat je gelukkig bent, maar gelukkig omdat je dankbaar bent’. De crux hiervan is dat je door dankbaarheid je richt op wat er positief is in je leven. Door het toepassen van meer dankbaarheid in je leven ben je geneigd om aan de positieve dingen meer aandacht te besteden met een gelukkiger leven tot gevolg.

Vaak waardeer je pas wat je hebt als je het weer kwijt bent. Vervolgens heb je spijt of krijg je een schuldgevoel dat je er niet van genoten hebt toen het er nog was. Of waardeer je pas na een crisis de periode waar je doorheen bent gegaan, omdat je door die crisis veel hebt geleerd. Laat dat jou niet gebeuren en COUNT YOUR BLESSINGS, zoals de Engelsen mooi zeggen.

 

“Dankbaarheid kan elke situatie veranderen. Dankbaarheid verandert de trillingen die je uitzendt en brengt je van negatieve in positiever energie. Het is de snelste, gemakkelijkste en krachtigste manier om je leven te veranderen, dat weet ik zeker.”
Oprah Winfrey

Oefening:

Sta ook eens een paar dagen bewust stil bij personen en situaties waar je dankbaar voor bent of zou moeten zijn. En wees je dan bewust hoe dat voelt in je lichaam, emoties en denken.
Sta er niet alleen bij stil, maar zeg het ook tegen de persoon in kwestie of schrijf een bedankbriefje aan die persoon.
Of sta eens stil bij moeilijke situaties of conflicten die je met bepaalde mensen hebt gehad en ben hen dankbaar voor de lessen die deze situaties je hebben geleerd.
Dankbaarheid zit hem in de kleine én grote uitingen van geluk.

Geïnteresseerd geraakt? Neem contact met mij op of maak hier een afspraak.

Tekst uit: M. Esser, Uit je hoofd uit je hart, praktische tips en spirituele inzichten voor thuis en op je werk (2020)

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Accepteer de voorwaarden om door te gaan